KURATOR-TALK AF KRISTINE SIEGEL

The right thing at the wrong time is the wrong thing

Tirsdag 7. marts 2017,  kl. 17:00 - 19:00

Kunsthal Aarhus, J.M. Mørks Gade 13, 8000 Aarhus C

Arrangør

Trine Friis Sørensen, støttet af forskningsprogrammet Contemporary Aesthetics and Technology
Christina Mackie: Sketch for Drop, 2014, installation view, PRAXES Center for Contemporary Art, courtesy of the artist

The right thing at the wrong time is the wrong thing. Som alle andre producenter i senkapitalismen forventes kunsten med overjordisk timing at levere det nye, anderledes og radikalt uforudsete. Biennaler og museer skal udstikke samtiden i kunsten, hvilket reelt betyder fremtiden, mens fortidige forbindelser placeres i løsrevne retro-arkiver uden betydning for det post-alting øjeblikkelige. Men hvad forsvinder ud af syne i samtidskunstens high performance teatralitet? Hvordan kan vi tale om det tidslige aspekt af gentagne atelierbesøg over flere år, intensiteten i et kollektiv forløb op mod åbningen af en udstilling, og den måde sociale og materielle relationer gradvist bidrager til forhandlingen af rum og værker i studiet, udstillingen, institutionen? Kan vi institutionelt anspore til et temporalitetsbegreb, der giver plads til intime opdagelser og kollektive undersøgelser, øjeblikkelige beslutninger og responsive formater? Kristine Siegel introducerer sit arbejde på PRAXES og udviklingen af institutionelle eksperimenter med hosting, kollektivitet og modulær agens.

Arrangementet foregår på dansk.

PRAXES Center for Contemporary Art, grundlagt i 2013 af Rhea Dall og Kristine Siegel, var en ikke-kommerciel udstillings- og forskningsinstitution i Berlin. Ansporet af de objekter, processer og samtaler, der tilsammen udgør en kunstnerisk praksis, udviklede PRAXES halvårlige, modulbaserede udstillinger, publikationer og events – såkaldte Cycles – med to uafhængige kunstnere i centrum. Dall og Siegel videreførte eksperimentet som co-kuratoriske ledere af Bergen Assembly 2016, en triennale for kunst og samtidskunstforskning i Norge.

Inden PRAXES i Berlin, tilbragte Kristine Siegel et årti i New York, hvor hun bl.a. arbejdede for MoMA, International Studio & Curatorial Program (ISCP), og Dennis Oppenheim Studio & Archive. Hun har som freelance kurator produceret en række udstillinger og live programmer, ofte som kollektive projekter, og hun bidrager jævnligt til diverse publikationer, herunder PRAXES’ egne publikationer, som downloades gratis. Siegel er kurator for DKJ’s afgangsudstilling, som finder sted på Aarhus Kunsthal 6. maj – 4. juni 2017.

Støttet af forskningsprogrammet Contemporary Aesthetics and Technology ved Aarhus Universitet.