Hvordan måler man oplevelsen af en by?

OrganiCity har ansøgningsrunde for projekter med frist 31. august 2017 - spred gerne budskabet i dit netværk. Jonas Frich Pedersen, der nu er ph.d.-studerende, fortæller her om sine erfaringer med et OrganiCity-projekt.

10.08.2017 | Johanne Vejrup Nielsen

Proben er en beton-cylinder med et display i toppen og en drejeknap i midten. Her kan man vælge hvilket adjektiv, der bedst betegner ens oplevelse af hvordan byen er i et bestemt øjeblik hvorefter data sendes videre i real-time). Proben har også en lille computer og en gps indeni– så den kan melde, hvor den befinder sig. Og en udskiftelig skabelon, så der kan indsættes forskellige adjektiver (Foto: Empati).

Idéen til et projekt kom, efter Jonas Frich Pedersen og kollegaen Peter Martin Lolholm Gammelby i en periode havde arbejdet med IoT-teknologier (Internet of Things) i deres virksomhed, Empati. De havde i forvejen kendskab til Open Data Aarhus, som er en åben dataplatform for Aarhus Kommune. Men de oplevede, at man med de nuværende datasæt ofte får et ”system-blik” på byen.

”En by forstås jo på mange måder, som ikke kun er: Hvor mange biler kører der? Hvor meget affald produceres der? Hvor meget strøm bruger vi? Hvor meget regner det? Vi syntes det kunne være interessant, om man med de her IoT-teknologier kunne lave en data-kilde, der gav et andet blik på, hvad det vil sige at være en by,” fortæller Jonas Frich Pedersen.

Oplevelser af byen

Det var motivationen for at udvikle ”City Experience Probe” – et produkt, som kunne registrere, hvordan folk oplever byen:

”Med proben kan man undersøge noget uden nødvendigvis selv at være der. Det var meget centralt for os at prøve at forstå en kontekst på et dybere niveau end det overfladiske. Det passede ind i den platform, som OrganiCity havde med Urban Data Observatory, hvor man kunne se forskellige menneskers realtidsoplevelser af byrum,” forklarer Jonas Frich Pedersen.

Et projekt uden en kunde

Projektansøgningen til OrganiCity blev godkendt, og åbnede op for en ny arbejdsform:

”Når man laver design eller produkter i en virksomhed, er der nogle kunder, som betaler for projekterne. Og det giver bestemte krav, som man skal indordne sig under. Man tænker meget over at designe en leverance og over, hvordan man præsenterer, det man har lavet. Så et projekt som OrganiCity giver muligheden for at lave nogle ting, man ikke er 100 % sikker på, er en forretning. Så vi kunne prøve at arbejde med nogle teknologier og trends som var ultra-hypede, men som stadig på en eller anden måde var en legen med de visioner vi havde for firmaet,” siger Jonas Frich Pedersen.

Siden projektet blev afsluttet før jul 2016, blev Jonas Frich Pedersen tilbudt at skrive en ph.d. og er nu tilknyttet Afdeling for Digital Design og Informationsvidenskab på Aarhus Universitet, hvor han arbejder med digital kreativitet og forskellige former for professionelt, kreativt samarbejde med og igennem digitale værktøjer blandt fx designere, arkitekter og industrielle designere.


Mere information:

  • OrganiCity har lige nu deres anden ansøgningsrunde til projekter (deadline 31. august 2017) – læs mere her. NB! Ansatte på Aarhus Universitet må ikke ansøge inden for projektet. 
  • Læs mere om City Experience Probe
  • Kontakt: Jonas Frich Pedersen, ph.d.-studerende, Afdeling for Digital Design og Informationsvidenskab, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet

 

 

 

Forskning, Afd. for Digital Design og Informationsvidenskab