Hæderspris til forsker fra Aarhus Universitet

Adjunkt Rachel Charlotte Smith er blevet tildelt en hæderspris for sin ph.d.-afhandling. Samtidig er Rachel Charlotte Smith den første ph.d.-studerende ved Arts, Aarhus Universitet, der har modtaget en dobbeltgrad som resultat af en fælles vejledningsaftale mellem Aarhus Universitet og James Cook University i Australien.

Rachel Charlotte Smith fik i 2013 sin ph.d.-grad fra Aarhus Universitet for afhandlingen Designing Digital Cultural Futures: Design Anthropological Sites of Transformation. Hun var tilknyttet forskningsprogrammet Contemporary Ethnography på Institut for Kultur og Samfund og Center for Digital Urban Living (DUL) på Institut for Æstetik og Kommunikation. Som et resultat af en fælles vejledningsaftale med James Cook University i Australien har Rachel Charlotte Smith fået tildelt en dobbelt ph.d.-grad cum laude for sin afhandling. Cum laude er en udmærkelse, som tildeles ph.d.-studerende, hvis afhandling er af særlig høj kvalitet og resultatet af innovativ forskning.

Antropologi, design og teknologi skaber i fællesskab nye muligheder

I sin afhandling har Rachel udviklet en intervenerende designantropologisk tilgang til digital kulturarv. Hendes forskning kombinerer design og antropologi og udvider rammerne for, hvordan antropologi kan interagere med designprocesser og potentielle fremtider. Det designantropologiske forskningsprojekt er baseret på udstillingen Digital Natives og viser, hvordan en designantropologisk tilgang til interaktiv teknologi på museer kan bidrage til at rekonceptualisere opfattelsen og formidlingen af kulturarv: fra mere formelle fremstillinger af fortiden til dialogiske processer om kulturel og teknologisk forandring.

Den første af sin slags

Rachel Charlotte Smith er den første ph.d.-studerende ved Arts på Aarhus Universitet, der har modtaget en dobbeltgrad som resultat af en fælles vejledningsaftale mellem Aarhus Universitet og James Cook University i Australien. Aftalen kom i stand takket være professor Ton Ottos engagement ved begge universiteter og hans dedikerede bestræbelser på at lægge grundlaget til fremtidigt, internationalt samarbejde mellem de to universiteter. Professor Ton Otto og professor Ole Sejer Iversen fra Aarhus Universitet har vejledt Rachel og dermed lagt et godt grundlag for ny tværdisciplinær og banebrydende forskning.

BIOGRAFI

Rachel Charlotte Smith er adjunkt i designantropologi ved forskningscentret Participatory Information Technology (PIT) og Centre for Advanced Visualisation and Interaction (CAVI) på Aarhus Universitet. Hendes forskning befinder sig i krydsfeltet mellem socialantropologi og interaktionsdesign og fokuserer på skabelsen af potentielle fremtider igennem deltagende designprocesser. Hun var tidligere leder for det interaktive forsknings- og udstillingsprojekt Digital Natives, som skabte nye former for digital kulturarv, og arbejder nu på et tværvidenskabeligt forskningsprojekt om digital fabrikationsteknologi i uddannelsessektoren. Rachel er medredaktør på bogen Design Anthropology: Theory and Practice (Bloomsbury 2013), samt medarrangør af det internationale Research Network for Design Anthropology.

Ph.D. projektet var støttet af Forsknings og Innovationsstyrelsen. Udstillingen Digital Natives blev til i samarbejde med CAVI, Alexandra Instituttet, Moesgaard Museum, Kunsthal Aarhus og Innovation Lab, samt 7 unge ’digitalt indfødte’.

Læs mere om:  Center for Participatory Information Technology (PIT)