Aarhus Universitets segl

Gymnasieelev i lære som forsker

Clara Zielinski fra Helsingør Gymnasium har som en del af årets Forskespirer-konkurrence skrevet en synopsis om kulturoverførsler, hvor hun har haft lektor Steen Bille som mentor. De har begge været glade for samarbejdet, og Clara Zielinski er meget taknemmelig for de input og kildehenvisninger, som Steen Bille har givet hende som hjælp til udformningen af opgaven.

Clara Zielinski

Gymnasieeleven Clara Zielinski savnede faglige udfordringer og tilmeldte sig derfor Projekt Forskespirer, hvor hun har været i en landsdækkende konkurrence med andre gymnasieelever om at udarbejde den bedste synopsis til et selvvalgt forskningsprojekt. Clara Zielinskis synopsis "A Reimagined Eunuchus: a Study of Cultural Transfer in the Greek New Comedy" beskæftiger sig med, hvordan et kulturelt fænomen eller objekt er blevet overført fra en kultur til en anden. Det er et emne, som lektor Steen Bille fra Aarhus Universitet har ekspertise indenfor, og derfor tog Clara Zielinski kontakt til ham i håb om, at han ville være hendes mentor.

”Jeg synes, det er imponerende, at nogle gymnasieelever har mod på at kaste sig ud i begyndende forskning, og det er dejligt, at jeg har kunnet hjælpe Clara med at opklare spørgsmål inden for det felt, hvor jeg er specialist,” fortæller Steen Bille.

Møde med mentor

Clara Zielinski er glad for, at Steen Bille viste interesse for hendes projekt, og hun har kun positivt at sige om deres samarbejde.

”Steen har været venlig og imødekommende, og han har haft stor respekt for mit projekt og fået mig til at føle, at vi var på lige fod. Han har fundet brugbare kilder, og han har kommet med rigtig gode input til, hvad jeg kunne have med i min opgave,” fortæller hun.

Torsdag den 30. oktober 2014 tog Clara Zielinski turen fra Helsingør til Aarhus Universitet for at møde Steen Bille og deltage i en konference om cultural transfer, som han var ansvarlig for.

”Det var rigtig dejligt at få sat ansigt på Steen og give ham hånden og sige tak for hans hjælp. Det var også spændende at være med på konferencen og høre forskere tale om noget af det, som jeg også selv har arbejdet med i min opgave,” fortæller Clara Zielinski.

Stå på egne ben

Clara Zielinski er stolt over, at hun har afleveret sit projekt, men hun fortæller også, at det har været hårdt arbejde at komme i mål.

”Konkurrencen har taget rigtig meget tid, fordi jeg jo også har skullet passe min skole i hverdagen. Derfor er både sommerferien og efterårsferien blevet brugt på projektet, og nogle af mine fritidsinteresser er også blevet sat lidt til side. Men jeg synes jo, at projektet har været rigtig spændende, og derfor gør det ikke så meget, at jeg har skullet sætte tid af til det,” fortæller Clara Zielinski.

Samtidig har projektet givet mulighed for en helt anden fordybelse og selvstændighed, end andre projekter på gymnasiet tillader.

”Det har været et privilegie at arbejde så koncentreret med et emne, jeg selv har valgt, og det har været rigtig dejligt at få lov til at komme så meget i dybden med et projekt. Der har heller ikke været nogen formular for, hvordan jeg skulle udforme mit projekt. Det har været min egen idé, der har skullet føre projektet frem, og på den måde har jeg stået meget på egne ben,” fortæller Clara Zielinski.


 

 Fakta om Projekt Forskerspirer

  • Projekt Forskerspirer er et landsdækkende tilbud til elever på de fire gymnasiale ungdomsuddannelser
  • Projekt Forskerspirer er en konkurrence, der løber over et år. I slutningen af oktober afleverer forskerspirerne en synopsis til et forskningsprojekt.
  • En dommerkomité udvælger de tre bedste projekter inden for hver af kategorierne: HUM, NAT, SAMF og SUND.
  • De 12 nominerede projekter præsenteres ved en festlighed i december. Her bliver en vinder i hver af de fire kategorier kåret som årets forskerspire. Vinderne kåres på skift af undervisnings- og uddannelsesministeren, og de modtager hver 20.000 kroner til at udføre deres projekt.