OBS! UDSKUDT TIL FORÅRET 2017, nærmere dato følger. Æstetisk Seminar. Det middelalderlige ikon som krop. Temporal og spatial nærhed som forudsætning for en alternativ ontologi

Ane Petrea Danielsen. Ph.D.-stipendiat i Kunsthistorie ved Aarhus Universitet. Ph.d.-projektet med arbejdstitlen The Medieval Icon as Body beskæftiger sig med konceptualiseringen af ikonet som en agerende kropslig protese for guddommen

Torsdag 8. december 2016,  kl. 14:15 - 17:00

Kasernen, Langelandsgade 139, Building 1584, Room 124, 8000 Aarhus C

School of Communication and Culture, Aarhus University

Med udgangspunkt i den materielle vendings fokus på objektorienteret agens er det forelæsningens intention at pege på en alternativ ontologisk udvikling for det middelalderlige ikon. Gennem analyse af skriftlige kilder vil forelæsningen først pointere det middelalderlige Kristus-ikons pådragelse af relikviets temporale og spatiale nærhed til den guddommelige krop og argumentere for denne pådragelse som forudsætning for konceptualiseringen af ikonet som krop. Baseret på denne analyse vil forelæsningen, gennem skriftlige og visuelle kilder dernæst argumentere for en intensivering af konceptualiseringen op gennem Middelalderen samt dens afsmitning på Maria ikoner.

The lecture is open to the public.

Speaker: Ane Petrea Danielsen

Folder