Årsmøde: Fornuft og følelse - Landbrug og forbrug

Årsmøde for "Forskernetværk: Mad, samfund og Kultur". Arrangeres i samarbejde med Fo.cu.s (Food Culture Studies)

Oplysninger om arrangementet

Onsdag 3. maj 2017,  kl. 10:00 - 15:00

Aarhus Universitet, Bygning 5342, lokale 333, Helsingforsgade 14, 8200 Aarhus N

Årsmødets tema er "Fornuft og følelse - Landbrug og forbrug". Vi er specielt interesserede i at modtage abstracts, der har fokus på et eller flere af disse temaer.

Der har i en længere årrække været et stort fokus på forskning inden for fødevareforbrug(ere), til dels også med inddragelse af landbrugsperspektiver og systemer, for eksempel nye (urbane) fødevarenetværk. Oftest betragtes landbrug og forbrug i et forskningsperspektiv som to seperate verdener, hvis aktører agerer uafhængigt af hinanden. Dette er dog ved at ændre sig, og samspillet mellem forbrug og landbrug synes at kunne blive en hjørnesten ikke bare inden for nye relevante forskningsfelter, men også i forbindelse med den mere overordnede bæredygtighedsdiskussion i det 21. århundrede.

Rent tekniske løsninger er ikke altid umiddelbart tilstrækkelige. Både forbrug og landbrug må også forstås i et kulturelt og socialt lys. GMO debatten, økologisk forbrug, New Nordic osv., har alle illustreret hvordan det kulturelle og emotionelle influerer og udfordrer det (umiddelbart) rationelle og tekniske.

Forskere fra alle discipliner er velkomne til at bidrage. Vi vil især gerne have oplæg/abstracts, der forsøger at inddrage både landbrugs- og forbrugsperspektiver og hvis resultater er baseret på forskning på ph.d.-niveau eller derover. Vi vil også gerne høre oplæg fra oplægsholdere, der i kraft af deres erfaringer formår at skildre forbrug og landbrugsrelationen i et mere overordnet og historisk perspektiv uden nødvendigvis at være baseret på aktuel forskning.

Abstracts skal mailes til Morten på ml@plan.aau.dk senest 25. marts, og man kan forvente svar primo april.

Deltagelse koster kr. 150,00 inklusiv kaffe, frokost og mere kaffe.