Aarhus-kor inviteret til koncert i Carnegie Hall i New York

En lydfil på Youtube har åbnet en unik international dør for studenterkoret ved Musikvidenskab på Aarhus Universitet. Til maj er koret inviteret til at deltage i opførelsen af Verdis Requiem i legendariske Carnegie Hall i New York.

Et upload til Youtube har åbnet døren til selveste Carnegie Hall i New York for projektkoret på Aarhus Universitet. Koret knokler lige nu med at samle sponsorere for at gøre turen mulig for så mange af medlemmene som muligt.

I november i fjor tog 140 musikstuderende ved Aarhus Universitet livtag med det største og mest ambitiøse projekt i korets historie: Opførelsen af Giuseppe Verdis Requiem. Opførelsen fandt sted i aulaen på Aarhus Universitet og blev en stor succes. Så stor, at lydfilen, som blev lagt på Youtube, kom den amerikanske koncertarrangør Distinguished Concerts International New York (DCINY) for øre. Og kort tid efter modtog korets leder Erling Kullberg en invitation: ”I anerkendelse af det danske kors dedikation til musikalsk kvalitet” ønsker DCINY, at koret skifter aulaen i Aarhus ud med den legendariske koncertsal Carnegie Hall på Manhattan i New York.
"Det er en kæmpestor international anerkendelse at få. Det bliver en stor, unik og fagligt udfordrende opgave, siger Erling Kullberg", korleder og lektor i musikvidenskab på Aarhus Universitet.

Musikalske og økonomiske forberedelser

Den 25. maj til næste år bliver det danske kor en del af et imponerende internationalt korprojekt, når 300 korsangere fra hele verden i fællesskab opfører Verdis Requiem i Carnegie Hall. Udover selve koncerten er det danske kor inviteret til tre dages workshop, der skal gøre sangerne klar til den store fælles opgave.

- Det bliver en fantastisk oplevelse for os som korsangere - en udfordring af de store både kor- og sangteknisk. Det vil uden tvivl give os en god faglig ballast på flere niveauer, som vi kan bruge i vores studie. Og så bliver New York og Carnegie Hall jo i sig selv en stor oplevelse for os alle, siger Sune Aaes-Jørgensen, en af de 140 sangere i projektkoret på Musikvidenskab.

- Vi skal selv finansiere turen til New York, og den er dyr. Så desværre ser det ikke ud til, at alle umiddelbart kan afse penge til turen, siger Sune Aaes-Jørgensen.

Men udover sangtræning er koret nu også i fuld gang med at søge diverse fonde og sponsorer om finansiel opbakning i bestræbelserne på at gøre turen tilgængelig for så mange af de studerende kormedlemmer som muligt.

- Det er en once in a lifetime-oplevelse som korsanger. Alene det at opleve Carnegie Hall indefra er ikke mange beskåret, og så bliver det en stor faglig oplevelse at mødes med korsangere fra så mange forskellige dele af verden, siger Erling Kullberg.

Luk øjnene og lyt selv til den lydfil, som har fået Carnegie Hall til at sende en invitation afsted til de aarhusianske musikstuderende: Aarhus-korets opførelse af Giuseppe Verdis Requiem.

For yderligere information kontakt:

• Erling Kullberg, korleder og lektor i musikvidenskab ved Institut for Æstetik og Kommunikation, AU, tlf. 51 24 46 34
  • Sune Aaes-Jørgensen, korsanger og musikvidenskabsstuderende, AU, tlf. 28 90 33 86