1, 5 millioner kroner til by-eksperimenter i Aarhus

I starten af året blev et nyt stort EU-projekt skudt i gang ved en workshop, hvor navnet på det nye projekt og visioner bag projektet, blev præsenteret. OrganiCity er navnet på EU-projektet og i spidsen for det internationale forskningsprojekt står lektor Martin Brynskov fra Informationsvidenskab på Aarhus Universitet.

Projektet består af et tæt samarbejde mellem Aarhus, London og Santander – byer, der alle tre har erfaring med at bruge såkaldt smart city-teknologi. Smart city-teknologi er løsninger, der både forbedrer servicen til borgere og samtidig nedbringer ressourceforbruget. Smart Cities er således en betegnelse for byer, der tilstræber en intelligent byudvikling blandt andet ved at udvikle initiativer, der optimerer byen ved at kombinere det fysiske rum med det digitale.

Invitation til at deltage i et unikt borger-eksperimentarium
En væsentlig pointe i hele projektet er imidlertid, at teknologi ikke gør det alene – borgernes medbestemmelse og medskabelse er en lige så vigtig bestanddel for fremtidens byer.

”Det, der er helt centralt for projektet her, er, at vi ikke forsøger at skabe en smartere by ved at trække færdige løsninger ned over hovedet på folk. Den tilgang har man set mange eksempler på rundt omkring i verden, og det virker simpelthen ikke. Derfor inviterer vi borgergrupper, organisationer og alle andre interesserede til at være med til at lave eksperimenter.”

På mødet vil kunne man kunne få konkret viden om de kommende ansøgningsrunder til borger- og virksomhedsdrevne eksperimenter baseret på OrganiCity.

”I Aarhus er der mulighed for at søge midler fra en pulje på i alt 1,5 millioner kroner, som skal fordeles mellem en række små og større Aarhus-eksperimenter. Mødet er en oplagt mulighed for at blive klogere på ansøgningsprocessen og de værktøjer, vi stiller til rådighed for alle eksperimenterne,” fortæller Martin Brynskov.

Det er gratis at deltage i mødet. Tilmelding foregår via Innovationsnetværk Service Platforms hjemmeside

Fakta om OrganiCity

• OrganiCity er navnet på et nyt EU-projekt.
  • Samlet budget på 54 millioner kr.
  • Der er i alt 15 partnere tilknyttet projektet, der løber i tre år.
  • De centrale byer er Aarhus, London og Santander.
  • I dansk sammenhæng består partnerskabet af Service Platform, InfinIT, Alexandra Instituttet, Aarhus Universitet og Aarhus Kommune

Læs mere om projektet her

Martin Brynskov

Lektor og koordinator for AU Smart Cities og Det Danske Smart City-netværk